söndag 24 februari 2013

Redpoint vs onsight

Lätt val: ONSIGHT!

Det här är vad redpointing är för mig:
  • Frustration: Att veta att du har betan och pumpen, men ändå så lyckas du inte senda direkt. Eller på andra försöket. Eller tredje. 
  • Nervositet: Magen gör ont, tveksamheten, det mentala spelet som snurrar i ens skalle från morgonen tills dess att man har skickat projektet.
  • Tiden: Dogga upp karbinerna för 135 gången, borsta cruxet, ändra beta, se solen försvinna ner och inse att sista presset inte hinns med.
  • TÅLAMODET: I ain't got it! 
Redpointar en 7b i El Chorro. Frustration då jag inte lyckades knyta ihop säcken tidigare, klantade mig för mycket.
Jobbar in cruxet på ett kortlivat projekt. Förvånansvärt roligt crux!
Klarar cruxet!
Klipper ankaret, glad. Gjorde den här redpointen förvånansvärt bra, både mentalt och fysiskt. 
Jobbigt projekt jag lade ner efter en doggning. Inte rolig nog att lägga ner tid på. 

Kan dock tillägga att jag faktiskt kan gilla redpointing, om än sällsynt. Ser fram emot Solar plexus i Sjöända (footslip i cruxet senast, kommer skicka den nästa gång! Är nästan glad att jag inte lyckades göra den förra säsongen så att jag får klättra den igen. Awesome!) och Krigarkaninen i Solvik (boulderstart, mantling, crimpers. Teh give!). 

Det här är vad onsighting är för mig:
  • Nyfikenhet: Spännande nya leder, kanske coola sekvenser? Pirriga klipp? Runouts? Pumpen?
  • Adrenalinet: GAAAAAAAAHAAAAAAAA!
  • Allt eller inget: En chans, bara en själv att skylla. Charmen i att chansa på sista metern och lyckas.
  • Ingen press: Ibland läser man fel, ibland inte. Oh well, nästa gång! 
  • Lyckan: Större än vid redpointing!
Missade den här onsighten, men det var en rolig fight!

Resans första OS-press. Tyvärr blev det inga bilder på min första 7a-onsight. 

I Spanien så redpointade jag som högst en 7b+. Tredje presset, fjärde dagen på. Det kändes bra, jag hade psyket i kontroll, var glad när jag klippte ankaret.

Jag onsightade även min första 7a. Det var en episk avslutning efter cirka 20-20 meters pumpklättring, jag chansade på sista movet och skickade! Lyckades fånga en slopig mono för långfingret, höll den precis och klippte ankaret 20 sekunder senare. Grymt! Försökte onsighta kanske 3-4 andra 7a, Var riktigt nära på några, tog footslips och läste fel på andra. Men även dessa var awesome! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar