fredag 8 juni 2012

Solvik-premiär!

Äntligen! Korpen har lämnat boet och det är nu okej att få besöka Östergötlands bästa sportklippa. När jag tänker efter så är det nog den absolut bästa sportklippan jag någonsin besökt. I vilket fall, den är öppen!

Söndag 3/6
Tyvärr så kunde vi inte åka ut under lördagen. Sista jobbpassen på Campushallen stod på listan, plus att vi skulle dricka öl och fira att vi mer eller mindre tagit examen. Med andra ord, bakfylleklättring på söndag. Det fick bli sen sådan, strax efter fyra kom vi iväg med förhoppningar om en god dag. Klippan hade redan besök av Solvik-veteranerna, alltid kul att få se på klättring av hög kvalitet! Fler strömmade dessutom till under eftermiddagen. Alla hade vi våra projekt planerade för oss, så det vara bara att gå rakt på direkt.

Johan värmde på Ali Baba (6c), jag på Bultnisse (6c). Rebecca och Gustav spenderade sedan dagen med att jobba på just Ali Baba, måste säga att båda  gjorde det sjukt bra. Alla moves gjorda, bara att börja senda! Johan ville ha revansch på Leifi (7c+). Senast vi var i Solvik var i höstas, det sista som då hände var att Johan skadade sig på sista presset på tidigare nämnda led. Läskig skada som hängt med ett bra tag nu, det var dags att hämnas! Sagt och gjort, Leifi åkte ner på första presset. Inte den mest inspirerande linjen direkt, kanske var därför han sparade den till sist av alla 7c+-leder.

Själv så valde jag att gå på Assel (7b+). Kände på den i höstas, den kändes möjlig redan då. Det finns dock ett problem: startmovet. Det är fruktansvärt långt, trots min längd! Man skickar med högerhanden mot en halvbra sloper, fångar man den så är man helt utsträckt. Från den ska man sedan skicka vänsterhanden upp och förbi till en jugg. På kanske totalt 50 försök har jag gjort det movet en gång. Segt som fan, men bra träning för mitt tålamod. Klättringen som följer är ett par boulder-problem på varandra. Mycket crimpers och några balansmoves. Cool led utan tvekan, den sitter garanterat nästa gång jag lyckas göra starten.

Torsdag 7/6
Då min bror var hemma från nordpolen, förlåt, Boden, så hängde jag med honom i veckan. Skippade därmed ett Solvik-besök under onsdagen. Jag kollade spänt 8a under kvällen för att se om Johan eller Rebecca skickat sina projekt. Inget där tyvärr, så jag förmodade att de var sugna på mer. Trodde dock inte att det skulle bli klättring dagen efter, så jag började torsdagen med ett löppass innan frukost. Mina ben var inte alltför fräscha när vi sedan åkte ut mot klippan på eftermiddagen, men men...

I sedvanlig ordning så träffar mina klätterkamrater alltid kända klättrare så fort jag väljer att stanna hemma. Under onsdagen var tydligen en viss Bosma i Solvik, självklart så missade jag det. Under torsdagen så var vi helt ensamma, inte mig emot i och för sig, men kom igen! Jag fick i vilket fall äran att värma på Jah Bob (6c). Ogillar den skarpt på grund av avslutningen. En helmysko mantling utan grepp och med jobbigt mycket balans. Där folk är graciösa och kliver igenom så mer eller mindre torr-juckar jag mig upp. Ingen vacker syn, men det fungerar.

Var lite kluven. Akapella (7b+) eller mer på Assel (7b+)? Två otroligt skilda leder. En kort, bouldrig lite sak kontra 25 meter pump. Jag doggade upp Akapella först för att se hur allt kändes. Alla enskilda moves var inga större problem, gjorde redpoint-cruxet på första försöket, men pumpen är inte där riktigt än. Jag vet inte varför, men jag har fastnat för korta och intensiva leder. Det fick bli Assel helt enkelt. Tro det eller ej, men det startmove som jag tidigare bara gjort en gång satt nu på kanske femte försöket. Redpointade sedan leden direkt, satte till och med upp slingorna på presset. Kändes bra, så har man gjort sin andra 7b+!

Johan jobbade vidare på Karelin (8a), en hård sak! Jag kände på den första halvan, bara upp till tvärsprickan är det säkert 7a+ och sedan följer 15 meter pumpande klättring. Cool led, Johans fall i cruxet till trots så kommer han garanterat att skicka den snart. Nästa Solvik-dag lär bli på söndag, får se till att inte vara bakfull då, gör det hela enklare. Inga bilder tyvärr, jag har trots allt ingen vettig kamera. Tyvärr.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar