torsdag 18 juni 2015

Östgötaguidens finaste sportsexor!

We've all been there. Den första riktiga utesäsongen, man har börjat lämna plasten bakom sig och har nu inget annat än granit i blicken. Det ska klättras tills fingrarna blöder genom tejpen och ögonen kliar av kritan. De lokala pärlorna ska tickas och läggas till historien. It's a good time to be alive!

Jag har självklart inte klättrat alla leder från 6a till 6c+ i Östergötland, men jag har nu i mer än fem år försökt så bra jag kunnat. Många klippor har besökts, många leder testats. När jag scrollade igenom mitt scorecard häromdagen så slog det mig hur många fina leder det finns i vår omnejd! Klassiker som, enligt mig, står sig på nationell nivå.

Utan inbördes ordning, här är mina favoriter!

Mr. Big (6a+) - Sjöända (Stora väggen)
Klippans läge, sceneriet, den karakteristiskt lena graniten man hittar ner mot Västervik och mängden fina leder, allt detta gör Sjöända till en grym klippa. Mr. Big gör det till en av de bästa. Lång, pumpande klättring på bra grepp. Nästan lite runout på facet vilket gör att man som nybörjare lätt får fjärilar i magen. Trots att det avslutas på en hylla så tillför den slutliga mantlingen något alldeles extra. Det här är en av få leder jag älskar att klättra om och om igen, trots att jag redan gjort den så sjukt många gånger. Mr. Big representerar Sjöända på ett perfekt sätt och bör inte gå någon obemärkt förbi!

Ali baba (6c) - Solvik
Den led jag klättrat mest i mitt klätterliv då den är "lättast" i Solvik. Obligatorisk uppvärmning, helt enkelt. Flytet, cruxet, slutet, höjden, klippan, tallen, starten, pumpen, betan, det allt som oftast blöta underclinget. Perfektion! För att avnjutas till fullo så tror jag dock man behöver göra den naturligt, vilket jag med stor glädje ser fram emot att få göra en dag!

Slutet gott, allting gott. Ali Baba är alltid lika rolig.
Mozart (6c/+) - Sjöända (Mozart-väggen)
Den absolut bästa sexan jag någonsin klättrat, oavsett landskap eller land (och då har jag klättrat 140+ sexor utspritt över tre länder) och den är belägen så oförskämt nära som i Sjöända! Här snackar vi überfin granitklättring på känsliga steg, små crimpar, balans och tungan-rätt-i-mun-klättring. Jag minns hur jag verkligen fick hitta min egen beta för att få det att fungera, det var den första leden jag var tvungen att tänka ordentligt på. Den kräver mycket men ger desto mer tillbaka. Om du bara ska klättra en av lederna från denna lista så välj då Mozart. Magisk.

Knugen (6b) - Korpklev
Om man räknar bort det inledande cruxet (som jag fortfarande inte förstår mig på) så erbjuder Knugen något av den mest givande klättringen som går att finna häromkring. Till att börja med, den är 37 meter (!) lång. Det finns inget fast ankare, så man måste toppa ur på riktigt och därmed få njuta av utsikten (som är fantastisk). Känslan man får på vägen upp är unik. Lite skitig, väääääldigt luftigt bultad (men ändå helt säker) och riktigt coola moves på tydliga lister. Typisk granitklättring. Resan ner till Korpklev är värd att göra bara för den här leden, tro mig. Knugen är för mig något jag brukar kalla upplevelseklättring, där allt gällande prestation och grader försvinner. Om man bortser från det inledande cruxet, förstås.

Bobo viking (6c+) - Målstena
Mini-Solvik skulle man kunna kalla den här klippan. Kortare sträcka att åka från Linköping, lägre klippa, färre leder, lite mindre överhäng, kortare promenad från parkeringen, the list goes on. En sak som däremot inte är mindre/kortare/färre/sämre är kvaliteten på lederna. Det var här jag gjorde min första 7a (Oves livs) och min första 7b (Laban) så den här klippan kommer för alltid att innebära något speciellt för mig som klättrare. Utöver dessa leder så har vi Bobo viking. Jag minns inte exakt när jag gjorde den (tänker inte tjuvkolla på 27crags), men jag har för mig om att det var strax efter Oves livs. Jag minns däremot svårigheten att klättra den inledande sprickan effektivt i början. Jag minns svårigheten att hitta en hyfsad vila på mitten. Jag minns sannerligen den coola avslutningen som ger den här leden tre av tre stjärnor.

Dagen efter igår (6c+) - Jällsjön
Områdets minst besökta klippa? Lite underligt med tanke på potentialen för nyutveckling (för såväl bouldering och repklättring), kvaliteten på lederna och närheten till Linköping. Förutom att den hyser länets kanske finaste 7c+/8a (Rampfeber) så finns där även en ypperlig 6c+. Inga stjärnor i guiden, relativt obetydlig när man väl tittar på den nerifrån, inte direkt lång och ganska så bruten med tanke på starten. Allt är dock som bortblåst när man väl knutit in sig och börjar ta sig uppåt. Känslig och kraftfull på samma gång, det gäller att ha tungan rätt i mun, och den är inte slut fören man klipper ankaret. Hade riktigt roligt på den här leden, ser fram emot att få testa den igen när Rampfeber ska bekämpas.

Queen (6b) - Ågelsjön (Stora berget)
Ska jag vara helt ärlig så minns jag inte så mycket från den här leden, förutom att jag hade väldigt kul på vägen upp! Teknisk, tror jag, på små grepp som kräver god kroppsposition. Ågelsjön har aldrig varit en personlig favorit, men den här leden har fått mig att börja tänka om. Kanske får ta och boka in det årliga besöket snart...

Livets mirakel (6c) - Stegeborg
Kryptisk information i föraren bör locka de flesta klätterfantasterna att åtminstone snegla på leden. Har man sedan väl gjort det så kan man inte undvika den. Jag hade "egentligen" packat ihop för dagen, skulle bara kolla på Johans onsight. Det såg tight, spännande och klurigt ut. Väl nere på marken efter en stabil insats så krävdes det inte mycket övertalning - selen hämtades omedelbart! Bra grepp hela vägen upp, men ändå hårt! Ett par lånade Miura och lite ny beta i cruxet (som vanligt, Johan är för stark för mig), vips så var Livets mirakel flashad. En bortglömd pärla i Stegeborgs kustskogar!

Stegeborg har väldigt mycket att erbjuda, på alla nivåer. Åk dit! Rebecca skickar Cuba Cola like a baws! 
Som sagt, jag har testat långt ifrån alla sport-sexor som finns i guiden, men det börjar bli ett par stycken. Några klassiker återstår säkert, i sådant fall ser jag med glädje fram emot att få testa dem (tips?). En sak är dock säker: det är ingen brist på riktigt bra sexor i Östergötlands omnejd! Ut och klättra dem!

See you out there! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar