fredag 20 april 2012

Time to get psyched dude!

Där har vi det! Kvittot har anlänt! Även om jag hela tiden har hoppats och trott att min svajiga säsongsstart som repklättrare bara varit tillfällig och oturlig så var det skönt att nu äntligen få senda lite. Det dröjde förvisso men såhär i efterhand så är jag nöjd. Magen blev inte direkt bättre efter passet i Knutby, snarare tvärtom, men jag ser det som en period av deffning. Jag tappade säkert två kilo under veckan jag var sjuk, awesome! Det får ses som startskottet, för nu är man banne mig igång även på rep.

Knutby
Under veckan som gått så var det dags för lite mer bouldering. Jag kände mig återigen sprallig som en ungkalv, hade ju inte klämt granit på säkert en vecka! De spridda skurarna till trots så styrde vi skutan mot Knutby. 75 % av alla problem var visserligen blöta, men det gjorde mig ingenting. Vi värmde upp på solsidan av V-blocket, det allra första blocket jag bouldrat på utomhus. Glad som få så diskuterade vi (eller snarare jag) Project Runway, en diskussion som senare mynnade ut i rena trakasserier från Johans sida. Jag hävdar bestämt att det är ett sevärt program, Johan hävdar bestämt att jag är knasig. Inga nyheter där alltså.

En hätsk debatt senare var det dags att dra vidare. Jag var fortfarande glad och sprallig, Johans påhopp till trots. Vi rörde oss inåt för att se vad som var torrt. Långa natten? Plaskblöt. Mandolin? Tråkigt första-move, för lite klättring. Problemet på R-blocket? Visserligen torrt, men marken var i enlighet med Knutbys karaktär som en sjö. Längre inåt skogen! Rebecca bosatte sig för ytterligare press på en av Knutbys finare femmor, ny beta och allt. Johan ville testa ny beta på Trollkarl (7B+). "Varför inte" tänkte jag. Har sett honom försöka komma upp för den stenen i över ett år, har även hjälpt till i beta-letandet med att trycka upp hans röv så att han kom i position. Nu med ny Flash-beta, kanske är värt att kolla in.

Coolt problem, skickas snart av Chalk Girl. 

Efter några snabba försök så inser vi att betan Johan fått är grym. Johan jobbar på och jag funderar lättsamt på att även jag testa lite. Jag har intalat mig själv att min respekt för grader är för stor, man har inget att förlora! Sätter mig vid stenen, positionerar mig vid starten och drar. "Hnnnnnggggggnnn!!!" Hårt första-move, men jag lyckas ställa mig upp. Johan pressar lite till, tar sedan en vila. "Man kanske ska känna på cruxet ändå, bara för att". SMACK! Får upp foten på första försöket, smått förvånad. "Jaja, ibland har man tur". Johan jobbar vidare och skickar sedan problemet tämligen enkelt. 7B föreslås, jag nickar förståeligt. Testar sedan att linka alla moves själv... 


Sjukt, den är väldigt nära. Kommer förhoppningsvis att sätta den när förhållandena är på topp.


Pålstorp
Onsdag och torsdag kom att spenderas vid Pålstorp, en ny klippa vi upptäckt via Östgötaföraren. Korta, bouldriga och intensiva leder. Precis så man borde starta repklättring efter månader av hård bouldering. Såhär i efterhand måste jag säga att klippan är lite utav en bortglömd pärla. De rykten jag hört är lite väl hårda, klippan är att rekommendera!

Det regnar visserligen när vi ska ut på onsdagen, men vi tror det lär gå ändå. Överhänget ska tydligen gör att det fungerar i dåligt väder, let's hope so. Det visar sig att vi hade hyfsat rätt. Hälften torrt, hälften blött. Jag värmer på en snäll 6b som ändå ger mig kallpump. Vi är banne mig grymma på att inte värma upp ordentligt... Till vänster lockar en 7a som delar ankare med 6b-leden. Jobbar efter mycket möda in cruxet i starten, ska bara vila och sedan göra ett press. Självklart så vill Johan gå upp och flasha den, inga problem.

PROBLEM!

Johan försöker, stark som han är, att gå statiskt och korsa in i cruxet. Med andra ord, mer kraft på mitt (nåja...) gaston. Stenbitarna står som spön i backen, jag och Johan hänger bredvid varandra i luften och förstår ingenting. Alltid lika trevligt att fungera som beta-letare, försökskanin och hjälpreda, för att sedan se allt arbete gå åt helvete när Johan testar formen genom att pulvrisera grepp. Som tur var så blev det inte hårdare, vi hittade ett nytt grepp ändå :)

Torsdagen blev trevligare. Bättre väder, även om klippan fortfarande var plaskblöt på sina ställen. Vi hittar ytterligare en fysisk 7a som senare visar sig vara fruktansvärt fin. Johan missar onsighten i cruxet, samma ställe jag sedan missar min flash på. Båda klarar den sedan på second go, Johan med mer stil och finess gentemot mina stånk, stön och desperata skick. Skadat fin klättring. Allt som allt blir det en bättre dag än gårdagen för oss alla. Rebecca klarade dessutom redan nu sitt säsongsmål, 6b. Grattis på det! På vägen hem blev det Stångebro Gatukök. Winner, winner burger dinner (som en vis man en gång sade).

Avslutar med några trevliga boulderbilder, lär inte bli så mycket mer av den varan nu när repklättrandet äntligen är igång.

Skickar Tussilago, min första 7A. Knutbys finaste 7A?

Johan skickar Sammy Dahlman är fan bäst (7C+). Hoppas att jag en dag kan göra detta magnifika problem. Sittstarten nästa för herr Jönsson! 

Sparar en massa bilder för filmen jag trixar med, hoppas den kommer inom en snar framtid. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar